Udělal jsem anabázi a vyběhal si uznávaný elektronický podpis. Jak na něj a k čemu vlastně je?
Uznávaný elektronický podpis bychom si mohli připodobnit jako jednoznačnou identifikaci v elektronickém světě nějaké osoby. Na základě něj je možno komunikovat s úřady a dalšími institucemi. Do detailu o tom píše např. pan Peterka a když dáte do googlu keyword uznávaný elektronický podpis, vyběhne toho víc než dost k hlubšímu samostudiu technické podstaty.
E-mailová komunikace totiž není prokazatelně identifikující. Jsou způsoby, jak podvrhnout e-mailovou adresu. Návod jak provést e-mail spoofing je například zde. Proto znovu –> E-mailová komunikace není a nikdy nebude důvěryhodná bez elektronického podpisu.
Z mého pohledu ty praktické věci, kde se projeví výhody podpisu jsou:
- Není potřeba pobíhat po městě a jezdit autem mezi jednotlivými úřady dodávat každému zvlášť papíry. Vše jde „vyběhat“ od stola počítače….A ano, tento bod zrovna dobře válcují do budoucna Datové schránky.
- Většina ekonomických software umí podepsat elektronicky fakturu. To ji dodává na důvěryhodnosti. Mimo jiné není potřeba takto zasílat ručně podepsanou fakturu poštou, ale stačí ji zaslat elektronicky pro nějaké větší korporáty.
- V případě zasílání důležitých nebo průkazných materiálů (například k soudu, policii aj) má e-mailová forma komunikace jednoznačnou identifikaci a může být průkazný materiál v pozdějších sporech.
- Při odesílání požadavků na elektronický platební rozkaz není potřeba právníka. Můžete to udělat sami s uznávaným elektronickým podpisem.
- Při podpisu NDA nebo dalších citlivých dokumentů není potřeba chodit na poštu pro ověřený podpis. Postačí opět elektronický podpis.
Jak si elektronický podpis vyběhat?
Není to nijak složité. Stačí vyplnit následující formuláře: http://www.postsignum.cz/podnikatele_osvc.html.
Jsou celkem tři:
- Smlouva o poskytování certifikačních služeb
- údaje pro vydání certifikátu
- úvodní list
Vše stačí vyplnit, vytisknout a zaskočit na Českou poštu ke je CzechPoint na správnou přepážku. Po dodání materiálů to na přepážce paní přecvaká do ISu (to trvá cca 15 – 30 min) a poté Vám dorazí mail s potvrzením a heslem. Později je Vám doručen certifikát, který proženete aplikací isignum, někam za uši si zapíšete heslo k certifikátu a je to. Certifikát je na světě.
Větší divočina je přinutit aplikace, aby certifikát přijmuly. Některé mají problém ověřit jeho pravost. To se dá snadno vyřešit tím, že si importujete kořenové certifikáty. Tím se ověří pravost Vašeho certifikátu (např. u Mozzila ThunderBird)
Chce ti chvíli trpělivost a googlení, ale ta práce stojí za výsledek.
Jak podepisovat pdf?
pdf lze podepisovat pomocí několika možností. Buď samotný Adobe reader umí podepsat pomocí certifikátu pdf, anebo můžete užít placenou aplikaci VerisignIT. Návod jak importovat certifikát a nastavit Adobe reader je zde
Na linuxové stroje jsem našel JpdfSign aplikaci. Je zdarma, psaná v Javě a zatím to vypadá, že funguje jak má i v příkazové řádce.