Svět fakturací se dělí na dvě skupiny lidí.
Cvičené opičky, které dvacet let klikají pořád dokola to stejné a osvícené opičky, které si na to napsali za těch dvacet let skript.Fakturační moduly jsou noční můrou a běh na dlouhou trať. Ne proto, že by fakturace byly cokoliv složitého, ale protože každý business má svoje specifika a občas je to utrpení najít univerzální model, který by dokázal pokrýt všechny potřeby.
Pojďme se podívat na fakturovací návyky od neznalého živočicha, přes freelancera, těžkého podnikatele až po profesionálního inťoše.
1. Neznalý živočich
Každý začínáme na tom, že si otevřeme Excel nebo Calc, stáhneme šablonu, nacvakáme podle vygooglených pokynů cosi, co se zdánlivě podobá dokladu o zaplacení a pošleme to mailem. Takové začátečnícké šablony si můžete stáhnout zde a pokud s fakturacemi začínáte, dejte se do toho, aspoň si zapamatujete, jak faktura vypadá 🙂
2. Freelancer
Postupem času Vás začne štvát cvakání toho samého pořád dokola a uděláte si na to šablony. Možná budete potřebovat občas nějakýho toho robota, který Vám čekne, jestli je faktura zaplacení nebo ne.
Na to jsem na trhu našel tři zajímavé aplikace, které jsou:
- Levné
- Funční
- Jednoduché
- Dostupné odkudkoliv
Jsou jimi:
Z mého úhlu pohledu je nejlepší iDoklad. Je jednoduchý, přehledný, komplet zadarmo, umí kontrolovat platby a má všechno potřebné pro život. Jeho jediná opravdu palčivá nevýhoda je, že když je e-mail automaticky zaslán z iDokladu, tak si Cígler Software dává do oka bijící reklamu do patičky mailu. Z mého pohledu je to zcela nepoužitelné, protože to může odradit mé zákazníky nebo to může působit nedůvěryhodně.
Proto jasná volba je Fakturoid, který je zdarma do 4 kontaktů, ale za cca 194 kč/měsíčně se z něj stane pro freelancery vedoucí jednoduché účetnictví výborný nástroj pro život.
Appku Superfaktura.sk si můžete za domácí úkol prošmejdit.
3. Těžký podnikatel
S kamarádem jsme se shodli, že kdybychom business dělali od základů znova, jeden z prvních předpokladů by byl stavět celý ekosystém s očekáváním, že se přejde na podvojné účetnictví a éseró jednoho dne.
Pokud Vám obrat přesáhne milion/rok a začnete trochu zneužívat účetní, stejně si budete muset zkomplikovat život podvojným účetnictvím. Čím dříve přejdete myšlenkově na tento předpoklad, tím snáze si ušetříte utrpení v budoucnu.
Vesměs Vás nemine spolupráce s účetní, kde se střetnou dva světy návyků. Jeden svět je klikací, druhý skriptovací a společný průnik je imaginární. Je na čase začít používat něco sofistikovanějšího než TyFakturoidy.
Ve firmách je nejrozšířenější POHODA. Má dobrou základnu naučených absolventů z obchodních středních škol, má výbornou podporu, má GUI podobající se Windowsovskému světu a vůbec, umí vše pro život. Určitě pokud jste běžný Franta uživatel, sáhněte po Pohodě a nic neřešte. Ale připravte se na to, že po naučení se pár klávesových zkratek budete jako správná cvičená opička cvakat dalších dvacet let pořád to stejné dokola. Good luck. Pokud jste zaměstnanec, není co řešit. Nějakej jouda Vám Váš čas proplatí a pokud máte nějakého IT ve firmě, nechtěl bych být v jeho kůži až se začne DOSovská struktura POHODY ohýbat podle potřeb firmy. Bakany.
To co byla srdce opravdu dostalo na českém trhu je ABRA Flexibee. Zamiloval jsem ji její nefér výhodu oproti ostatním software na trhu:
- Je kompletně cloudová (zakože fakt cloudová, ne klaudová)
- Unikátností je její REST API
- Je multiplatformní
- Je Linux <3
- Je zdarma v základu
Problém je, že když vidí výše napsané běžný smrtelník, neočekávám, že mu ty nadávky cokoliv řeknou.
Není cloud jako klaut. Klaut může pro běžného Frantu být cokoliv, co je někde mimo jeho PC a je jedno, jestli je to vzdálený desktop nebo jeho pět hanbatých fotek uložených na nějakém HDD v USA. ABRA je kompletně cloudová. Je to několik času cvakání kódu, aby obravdu běžela někde bokem na serveru. Je za tím několik let práce v pozadí, která není na první pohled vidět.
Důsledek? –> Máte svoje účetní data všude. V mobilu, na tabletu, na svém lokálním stroji, na webovém rozhraní. Je jedno, jaký máte OS, Linux, MAC nebo Windows. Vaše účetnictví již není závislé na jednom místě.
Když jsem poprvé viděl dokumentaci k REST API, moje reakce byla následovná:
Nic lepšího jsem ještě neviděl a považuji to za nejlepší objev za poslední rok.
REST API slouží k propojení ABRY s čímkoliv ve vašem světě podnikání. Podívejte se sami na přehlednou dokumentaci.
Nejde jen o nastavení, aby se Vám zkonvertovali příchozí faktury v isdoc/xml do FlexibeeXML, automaticky se importovali, kontrolovali se automaticky s příchozími platbami z Fio banky.
Nejde jen o pouhé nastavení automatických upomínek. Je to zcela unikátní cesta jak zautomatizovat několik desítek úkonů , ušetřit několik hodin ťukání do počítače, několik hodin ušetřeného pálení očí z věčného civění do PC.
ABRA je první cestička, jak utéct z otročiny fakturace do světa svobody, kde se automaticky dokáže kontrolovat a vystavovat několik tisíc faktur měsíčně bez jakékoholiv škobrtnutí. Kdykoliv dostupné.
Nehodím ego jen ABŘE. Ekonomických software je několik desítek. Jmenovitě další jsou třeba Money S3, Oberon, Ekonom, Omega Kros, Účto, Symplex aj.
4. Profi IT
Čím jsem starší, tím víc docházím k jednomu osvícení. Čím lépe si dokážete administrovat své věci, tím lepší máte spaní. Všechny TyCloudy jsou super, ale mít na vašem serveru systém, je sázka na jistotu, protože když se cokoliv vysere, máte klidné spaní a snáz věci pod kontrolou. Jednou větou: Až Vám manažeři řeknou –> Outsourcujte vše, vyhoďte je ze zaměstnání. Outsourcujte vše, co Vás nebaví, ale mějte pevně pod kontrolou každé prdnutí. Budete mít lepší spaní 🙂
A až budete jednoho dne milionář, který vlastní několik stovek podniků, asi bude nejlepší si napsat něco od základu sám. Nějak pro Váš unikátní ekosystém a zaměstnat pár lidí, co se o to budou starat. Ale to bude asi pár dní trvat, že? Snad Vám třeba ABRA pomůže urychlit růst do tohoto stádia.