Jak koupit ojeté auto? Návod pro nováčky a amatéry
Malá motivace na úvod
Dnešní článek je trochu tematicky odlišný od ostatních článků psaných na tomto blogu. Slouží spíše jako malý insight do trochu jiné oblasti – nákupu ojetého stroje.
Na úvod si povězme, pro koho článek je a pro koho není.
Článek je především určen těm, co jsou nepolíbení problematikou nákupu ojetiny. Dělají to buď poprvé v životě, nebo vůbec netuší kde začít a čím začít. Mají malé, nebo mizivé znalosti z oblasti automobilového průmyslu a jako laici nechtějí udělat chybu s nákupem.
💡 Spoiler: Nákup auta je více emocionální záležitost, než racionální.
Článek NENÍ určen odborníkům a autor tohoto psaní se ani nepovažuje za osobu, která by měl mandát technické zdatnosti k dané problematice. Nahlížíme na to z více globálního pohledu, více obecného.
Primární motivací napsat tento článek je pomoct druhým dobrými radami zadarmo jak si udělat základní analýzu a nedopadnou jako autor, který nákupem předchozího vozu se tak silně spálil, že tato zkušenost vedla k napsání této doktorské práce. Autor věří, že to pro ostatní bude pomoc, aby mohli ušetřit minimálně 100 000 korun, možná i více a pokud to pomůže, bude to zadostiučinění tohoto článku.
💡 Spoiler: Zde se budeme primárně odkazovat na věci kolem strojů od firmy Ford a dieselových (vznětových) motorech.
Osnova daného článku
Tržní prostředí ojetých automobilů
Na úvod důležité pochopení esenciální podstaty tohoto článku.
Ojeté automobily je specifické tržní prostředí, kde primární roli hraje štěstěna. Nikdy u ojetého auta nevíte, co přesně kupujete. Existuje mnoho mechanismů, které pomohou řádnou analýzou odstínit mnoho negativních jevů, ale nejde vše podchytit. Zkrátka má to svoje rizika z podstaty věci. Na druhou stranu, občas se objeví opravdu velmi dobrá ojetina na trhu a je dobré vědět, jak ji naleznout. Také se bohužel na trhu vyskytuje mnoho špatných strojů a opět je dobré mít na mysli pár základních znalostí, jak nenaletět jako autor před rokem.
Když naletíte na špek, stojí to totiž většinou i řádově více (nejen financí, ale i času) taková chyba v následujících měsících a je to proces od soudního znalce až po advokáta a předžalobní výzvy.
Dané chyby při koupi ojetiny nejde odstranit, lze je jen minimalizovat.
Jaké auto si teda mám vybrat?
Neexistuje žádná univerzální matice, která by dokázala předpovídat u ojetin stav vývoje. Jsou totiž stroje s určitým rokem výroby, které měli u určitého motoru vady X, a pak stejné stroje se stejným rokem výroby a lehce výkonějšího motoru už tyto vady neměli. Například Stroje Ford Focus mk3 TDCi (tedy diesel) o objemu 1,8 trpěli neštastou chybou špatně zakřivené olejové vany, kde se pak usazovali karbonové částice a tedy výměna oleje byla potřebná dělat v servise, který to dokázal důkladně propláchnout (Prostě si doma olej nevyměníte). Jenže ty stejné Common raily o objemu 2.0, už touto vadou netrpěli. TDCi motory na rozvodech nemají řetaz, tedy žádná sláva u obojího. Takto detailně NEMÁ smysl zvažovat auto od auta na začátku. to byste si totiž nikdy nevybrali. Každá auto má něco. Žádné není dokonalé. Je zde dobré sledovat více obecné parametry. Například Jeep Compass rok výroby 2012 s 4válcovým motorem od firmy Mercedes Benz je dlouhodobě špatný konstrukčně a často se u něj ve stáří projevují vady na válcích.
I tak, v obou případech jsme záměrně zabruslili do detailů, které rády vedou k tomu, že pro stromy lidi nevidí les. Proto pojďme zpět k tomu, jak má vypadat les.
Les je analogie vašich potřeb.
Potřeba řidiče, který má zkušenost
Máte-li již nějakou zkušenost s nějakým strojem z předchozího, je to jedině dobře. Lépe se pak mapují potřeby a potřeby mohou být různé, například:
- Potřebuji auto, abych mohl tahat dřevo.
- Potřebuji pohon na 4 kola, protože bydlím v kopcovitém terénu
- Potřebuji dojíždět do lokalit 40 km zváleně
- Potřebuji jen jezdit na nákup a po městě.
- Mám velkou rodinu, potřebuji aby se mi tam vlezli dvě kola, autosedačka a manželka s kufrem velkým jak Brno.
Většinou tyto potřeby již znáte, o to snažší pak je podívat se jak to máte nyní, co potřebujete nově a z toho snadno vypadne potřeba stroje (nejen ojetého) ke koupi.
Často jsou potřeby mixem všeho možného.
potřebuji aby mě to dovezlo do Chorvatska, jezdilo to úsporně, mělo to levné náhradní díly, dokázalo to vyjet kopec v zimě, netáhlo se to jak sopel na dálnici, bylo bezpečné, reprezentovalo.
Často si mohou potřeby protiřečit:
Potřebuji, aby auto bylo luxusní a přitom levné.
Zde uvnitř nás začíná definice potřeby. Pak už víme, jak se budeme dále dívat po strojích. Jezdíme-li trasy 40km a více a po dálnicích často, tak benzin (z ekonomického hlediska) nemusí být ta nejlepší volba.
Mám-li velkou rodinu, sportovní auto pro 2 lidi není to nejlepší řešení.
Pravda, potřeby lidí se v časech mění, ale to nevadí, auto se dá taky vyměnit přece.
A pravda, občas vidíte neracionální jevy. například koupil jsem si auto za 2 miliony, abych měl čím jezdit na ryby.🤷♂️ No hold každý má potřeby různé.
Nemám zkušenost s autem
Pokud nemáte zkušenost s autem a chcete koupit ojetinu, je asi jedno co koupíte. Na něčem je potřeba se naučit a zmapovat si svoje potřeby. Trh s ojetinami je ideální pro začátečníky a je doporučení začít likvidovat spojky u něčeho levného.
Pokud známe naše potřeby i očekávaný rozpočet, pak je to snadné. Začneme procházet obecné kategorie (nižší třída, nižší střední, vyšší, oblast luxusních aut) a za chvíli se dostaneme do určité kategorie, ve které se začneme pohybovat a rozkoukávat, co je a co není dostupno.
💡Spoiler: Autorova úvaha
Jste-li začátečník, autor stojí za názorem, že cestu ke stroji je potřeba si “vyšlapat”. Je neekonomické, když mladému řidiči je koupeno nejnovější auto z výroby. Ideální je začít na něčem, co nestojí nic nebo je 2 roky před likvidací. Na tom se nejlépe učí naprosté základy, tedy například jak se drží řadící páka, jak funguje ručka, jaký je to pocit ojet si kolo o rantl a dostat za to zjebany. Poté až má smysl pokračovat dále v evoluci s výběrem dalšího auta. Navíc to velmi pomůže zmapovat potřeby a pochopit v praxi mnoho dalšího.
Nemá dle autora ekonomicky smysl, aby první ojetina byla k dnešnímu datu (rok 2024) dražší než 80 000 kč. Zkrátka aby “něco ujela”, moc nestála a dalo se na ní ozkoušet ledascos.
Studium základů
Konečně se dostáváme k tomu, co bude trochu zábavnější a lépe pomůže s pochopením nějakých pojmů výše zmíněných.
Pokud jste jako autor jste touto problematikou nepolíbeni, není nic lepšího než začít obecným studiem informací o automobilech. Lze očekávat, že na danou problematiku je dobré si vyhradit alespoň 8 hodin. Naprosto výborný zdroj informací je Youtube. Vide jsou výborně zpracována graficky a velmi pomohou s chápáním alespoň základních souvislostí.
Zde je pár tipů:
- Základní anatomie auta
- Základní rozdíly mezi motory
- Jak funguje motor
- detailní porovnání rozdílnosti motorů
- Převodovka (gearbox)
- Převodovka znovu
- Spojka(clutch)
- diferenciál
- Znovu diferenciál
- turbo
- Znovu o turbu
- Chladící soustava (cooling system)
- Alternátor
Výše uvedené videa jsou jen tipy. Videí, ale i dobrých článků je daleko více (EGR ventil, DPF) a je to již na samostudiu každého.
Daná videa jsou parádní v tom, že jsou výborně graficky zpracované, velmi to pomůže se základy o pochopení vazeb. Bohužel materiál je především v angličtině, v češtině toho mnoho není. Dělá to problém v tom, když je potřeba mít spojeno, že “crankshaft” je u nás v češtině kliková hřídel. Nebo u diferáku je “spider gear” to čemu my říkáme satelitní ozubená kola nebo-lůi pastorek. Pak když se s někým o tom bavíte v češtině a řeknete mu flywhell, vypadáte za amatéra, když nevíte jak se to řekne česky, ale přitom to už z videí dávno znáte (dvouhmotový setrvačník).
Je dobré mít povědomí, že je potřeba vyměňovat kapaliny
💡Spoiler: Autorova oblíbená videa
Je dobré vědět, že auto nejsou papuče. O auto je potřeba se taky starat:
Máte-li už alespoň rámcovou představu nad jakým autem zvažujete, není na škodu se podívat na jejich různé recenze a zaměřit se na obvyklé chyby. V našem případě se již nyní dávme po Fordu:
Rešerše informací
Už máme povědomí o vnitřnostech auta. Pojďme se tedy podívat, jak to vypadá s informacemi ke koupi ojetiny.
Naprosto výborný je například tento článek:
Odkazů k nastudování je mnoho, umístíme zde jen pár linků:
- Dokonce i Alza radí jak nakoupit ojetinu
- 10 tipů, na co si dát pozor
- Clickbait – Debilní kecy autobazarů
- Na co se dívat při koupi vozu
- dTEST – publikace o nákupu ojetého vozidla
Výstupem výše uvedených linků může být nějaký váš osobní checklist. Zde je například autorův checklist, na co si dát pozor a kdy.
Co je na trhu
Jste ve fázi, kdy přibližně víte, co chcete. Už máte něco málo nastudované o autech i motorech i na co si dát pozor při koupi ojetiny, pojďme začít hledat v databázích. Obecně máme na trhu několik možností a ty top jsou:
- Koupě automobilu z bazaru
- Koupě automobilu od soukromníka
Obojí má své výhody i nevýhody a je to mimo obsah tohoto článku se do tohoto tématu ponořovat více. Článků na toto téma nalezneme mnoho.
Zvýrazníme zde jednu zajímavou alternativu a to je možnost nechat si auto na zakázku dovést. Zní to jako výborná myšlenka. Na trhu jsme nalezli jeden subjekt, který toho je schopen. Komunikace s ním byla naprosto bezproblémová a příjemná, ale daný subjekt k dnešnímu dni (2024/07):
- ❌ Měl založenou živnost na někoho jiného.
- ❌ živnost byla stará 3 měsíce.
- ❌ Neměl žádné ručení (nebyl společností s ručením omezeným).
- ❌ Adresa sídla společnosti byla v nějakém rodinném domě.
- ❌ Na Youtube bylo možné naleznout jednu palčivou a negativní referenci z roku 2021.
- ❌ Nebylo možno stroj vzít od plátce DPH.
Pro náš případ článku budeme hovořit o nákupu z autobazaru, což má opět svoje specifika, každopádně tím se volně dostáváme k druhé nejdůležitější otázce:
Jaká je druhá protistrana?
Zde se jedná o dosti neurčité téma, protože pozitivních i negativních zpětných vazeb na různé autobazary je velmi mnoho. Některé jsou pozitivní, některé jsou psány záměrně jako pozitivní na zakázku, některé jsou negativní a některé píše jen konkurence. zkrátka, velmi těžce se v nich vyznává. Pojďme si vzít například společnost AutoESA a.s. Mají několik poboček různě po české republice. Někde se chovají obchodníci dobře, někde špatně. Těžko se to generalizuje
💡AutoESA je tak populární, že dokonce i na serveru emimino.cz najdete dotazy na recenze.
V případě soukromých osob je to snadné. Podíváme se do rejstříku trestů, exekučního rejstříku a hned víme.
Kontrola automobilu pomocí různých nástrojů
Je potřeba mít VIN kód (rodné číslo auta). VIN vypadá nějak takto WF06XXGFC5LD30715
Nejlepší na kontrolu auta je začít českým nástrojem ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz. Je vhodno pochválit, že tento server je naprosto vynikající nástroj pro první kontrolu auta. Dozvíte se info o ujetých kilometrech, výpisech z STK, SME.
Informace jsou pouze orientační. Zde je například ukázka dovezeného auta ze zahraničí:
U kterého jsme zjistili později, že bylo minimálně 2x bourané.
dle STK, SME vše vypadá v pořádku. Tedy jedná se pouze o jeden střípek informace.
💡 to, co by Vás zde na tomto screenu mělo trknout do oka je, že auto od poslední kontroly ujelo více jak 10 000 km?!
Pokračujme dále již komerčními nástroji, u kterých je nutné brát orientačně výstupy. Kombinací informací z českého nástroje od společnosti Cebia a polského nástroje AutoDNA získáme pouze orientační přehled, ale dozvíme se mnohem hlouběji něco málo o stroji.
Zde je informace o ujetých kilometrech z Cebie
A z AutoDNA se nám hodnota přibližně potkává a lehce doplňuje:
Znovu upozorňujeme, jedná se pouze o orientační kontrolu a to co je mnohem více podstatné je, zdali auto není zatíženo úvěrem nebo naopak není kradené.
Zde je uvedená například škodná událost:
Tato informace za to stojí, protože už víte, že se jedná o bourané auto.
Informace ale nemusí být vždy uvedena u auta v žádném z těchto kontrolních nástrojů. Škodná událost předpokládá, že byla nahlášena. Občas může předchozí majitel nabourat a přitom nenahlásit danou událost a nechat ji bez papírů opravit a vy se jako kupující o tom dozvíte až při odborném posouzení automobilu (pokud si toho všimnete).
Velmi pozitivní je u Cebie informace o svolávacích akcích. Zde je ukázka svolávací akce na přítlačný kotouč spojky ( U Fordů). Tím si zjistíte, co vás pravděpodobně čeká, pokud tomu předchozí majitel nevěnoval pozornost.
Poté je u Cebie několik doplňkových informací navíc, jako třeba zdali auto ne/bylo provozováno jako taxi (to taky nechcete koupit).
Jak bylo psáno, vše je pouze orientační. Až odborná prohlídka posoudí reálný stav. V této fázi to slouží jako orientace. Každý stroj má na trhu svoji tržní hodnotu a pokud je cena nižší než tržní, je to zpravidla vykoupeno něčím negativním. Také občas obchodníci jen tak kouzlí s cenami, aby koncového spotřebitele zmátly, protože jak víme, nákup auta není racionální záležitost, ale emocionální.
Obecně u automobilů, které jsou ze zahraničí existuje několik neduhů. Kromě stáčených tachometrů i “proprávání aut” nebo maskování, že prodávané auto není bourané.
Vysvětlení proprávání aut:
Proprávání aut znamená, že auto z Itálie se doveze do Německa. Přepíše se. 3 měsíce v Německu stojí, poté se doveze do ČR prodává se dráž než je jeho reálná tržní cena. Typicky se auto napíše na někoho turecké národnosti například. Takový stroj určitě nikdo nechce vědomě.
Jak takové auto poznat na první pohled v bazaru? Blbě. Musí k tomu být info o servisní knížce a její historii, což jak víme, občas může být zamaskované. Proto až například prohlídka podvozku někým zkušeným napoví (v Itálii nesolí na silnicích přes zimu).
Další neduh zahraničních aut je s trasovatelností historie. Jak bylo psáno o serveru Ministerstva dopravy, ČR se může chlubit tímto jednoduchým a velmi užitečným nástrojem. U ostatních zemí je to mnohem náročnější si tyto informace o minulosti dohledat. Stejně tak ztratíme historii, pokud auto ze zahraničí přijede do ČR.
A v případě ojetiny platí, že nejlepší předpoklad má ojetina ke koupi, když znáte předchozího majitele i historii. Tento nejdůležitější prvek je právě při distribuci aut přes autobazary úmyslně potlačen, nebo těžce dohledatelný a přitom je z pohledu spotřebitele jeden z nejdůležitějších při iniciálním hledání stroje.
💡Autorova subjektivní drobná rada:
Rada neplatí na všechny zahraniční auta, ale pouze statisticky – Nekupovuj auta ze Slovenska.
První kontakt
Vybrali jsem auto, spojili se s prodejcem. Pojďme na první rande. Všímejte si, jak na vás působí, jak se vám věnuje. Jak reaguje na různé doplňkové dotazy, které máte. Doptávejte se a zaznamenávejte si informace. Jak uvidíme později, prodejci v bazarech mají tendenci maskovat a neříkat informace, pokud se na ně explicitně nezeptáte. Je-li to možné, doptávejte se na historii, chtějte co nejvíce podrobností o předchozím majiteli. Jak jezdil? Kdo to byl? Odkud? z jakých byl poměrů?
Muž, nebo žena? Rozuměl autům nebo ne?
Hledejte v detailech servisních knížek (Pokud je protistrana solidní – dá vám do nich nahlédnout). Pokud k informacím nedostanete přístup – obchod je lepší ukončit.
Všímejte si, zdali všechny záznamy v knihách nejsou psány jednou propiskou. Zkrátka uplatněte všechny výše uvedené a nastudované informace. Iniciální sběr dat se bude hodit v pozdějších fázích k porovnání.
Až budete mít vše za sebou, klidně se zastavte na první prohlídku auta. Jen tak nezávazně. Zde tedy pokud prošlo předchozí rešerší a líbí se vám, dejte si první omakání stroje. Nic závazného. Vypadá-li vše na první pohled dobře a není tam na první pohled něco fatálně špatně, má smysl jít evolučně dále.
Detailní analýza
Druhá návštěva v autobazaru nebude pro autobazar snadná a minimálně by se prodávající měl trochu zapotit z vaší návštěvy.
Pojďme si rozebrat krok po kroku sumu doporučených osob, které by se měli anganžovat:
- Vy
- Důvěryhodná osoba
- Automechanik
- Soudní znalec
- Právník
Rozebreme si role každého člena:
Vy
Vy jste zde v roli laika. Nemějte od sebe velká očekávání. Většinu času stejně jen budete kolem auta chodit, sbírat si maximálně data podle laického checklistu a nic víc nenaděláte. Netřeba se za to nemít rád, vaše role je naprosto v pořádku a normální. jste laik, nikoliv odborník a profesionál. Od toho kolem sebe máte ty šikovné, kteří vám pomohou a podpoří vás.
Důvěryhodná osoba
Zde se jedná o druhou osobu, zpravidla někoho zkušenějšího než jste vy. Může to být současně i pan automechanik, profesionální řidič anebo třeba jen táta. Záleží na vašem rozpočtu a preciznosti a možnostech. Nejlepší co může být je mít s sebou někoho, kdo je profesionální řidič. Takový člověk jen dotykem pozná, zdali řadící páka předchozím majitelům sloužila opravdu jako řadící páka a ne jako vibrátor.
Pozná po chvilce prohlížení, jestli bylo auto bourané, co vše vám bazar zamaskoval vědomě i nevědomě.
Takový člověk vám dokáže pomoci neuvěřitelně moc protože vidí to, co vy jako laik horko, těžko při své druhé/třetí/páté obhlídce dokážete poznat. A pokud tento článek čtou i ženy – nedívejte se jen na to, jakou má auto barvu 🚗
Automechanik
Další nutnou osobou je pan automechanik. Zkušený člověk, který pracuje s auty od rána do večera. Při návštěvě servisu, napíchnutí na diagnostiku a prohrábnutím spodku kalhotek mašiny vám sdělí mnohem více informací, než co byste kdy dokázali si sami zjistit sledováním milionu videí na Youtube.
Hold praxe se nedá jinak získat než odmakat si ji. A takové zkušenosti při něčem co děláte poprvé nebo podruhé v životě, ty potřebujete mít pro to správné rozhodnutí od těch správných lidí.
Soudní znalec
Zde se jedná pouze o volitelnou osobu. Není na škodu se pobavit s člověkem, který ví jak to dopadá, když se dva lidé nedohodnou ohledně auta. Je dobré mít i jeho názor na stav věci. Možná tak předejdete zavčasu nákupu noční můry, která vás bude honit dalších několik měsíců vašeho života místo pohodlného ježdění.
Právník
Vše po technické stránce dobré? Tak pojďme na administrativu a podpis smlouvy. To bez zkušeného a šikovného pana právníka, prostě nedáte v dnešní době. To je přesně ta osoba, která vám dokáže poradit, jestli není nějaká skrytá finta v řádcích, které byste mohli litovat později.
Mezi povinné údaje smlouvy patří:
- Identifikace prodávajícího a kupujícího.
- Informace o tom, že vůz je majetkem prodávajícího a že není zatížen žádným právním břemenem.
- Podrobný popis vozu (barva, číslo techničáku, SPZtka).
- Datum, do kterého má prodávající předat auto kupujícímu.
- Ustanovení osoby odpovědné za přepis vozu.
Je doporučené sepsat si veškeré zjištěné nedostatky, co jste idetifikovali a zavést je do kupní smlouvy do sekce “detailní popis technického stavu.” V budoucnu se Vám to může velmi hodit.
Kupní smlouva
Prošla smlouva analýzou pana právníka? Jsou v ní veškeré náležitosti? Nebylo opomenuto vyjmenovat nějaké detaily a výtky směrem k autobazaru? Je auto technicky v pořádku?
Zak ještě zkontrolujme na 2x co se nachází v předávácím protokolu vozidla. Jsou-li tam nějaké věci, které jste neidentifikovali, zahajte znovu diskuzi s prodejcem. Tentokrát to buď bude o snížení ceny, nebo možná i na odstup od smlouvy. Důležité je nenechat se tlačit časem nebo slovy typu “Máme už jiného zájemce”.
Vše dobré? Gratuluji!!!
Užijte si poslední rituál procesu a to jest podpis smlouvy.
Jste dobří, že jste to zvládli a máte celý proces za sebou.
to byl stres!
💡 Nejzajímavější na celé situaci okolo prodeje/nákupu auta je, že v určitý moment zpravidla i kupující má strach, i prodávající má strach před podpisem smlouvy.
Kupující se bojí, že koupí špatně.
Prodávající se bojí, že prodá špatně.
Teď už si pojďme vyřešit ty malé, příjemné drobnosti jako je přepis, povinné ručení, možná havarijko, polepy auta, tuning nebo křtiny nového člena domácnosti.❤️
💡Berte na vědomí, auto není jako papuče. Je potřeba se o něj starat, je to kasička. I nadále bude chtít péči, ale to už dávno po prostudování linků výše uvedených víte.
Závěr
Autor se necítí být hlasem ostatních zkušenějších lidí a už vůbec ne těch, co mají svoji odbornost. Je mnoho těch, kteří by dokázali doplnit o další vzácné informace daný popis.
Primární motivace byla napsat nějaký konsolidovaný článek, protože na českém internetu jej autor sám nenalezl, když jej potřeboval ze všeho nejvíc.
V daném článku se nejedná rozhodně o návod krok za krokem, ale inspiraci jak minimalizovat riziko. Riziko při nákupu ojetiny bude vždy, ale je lepší, ať je co nejmenší.
Každý si dané informace určitě profiltruje, něco si dodá, něco ubere. Není potřeba být tak “pünktlich” jako autor. Pokud alespoň jednomu člověku pomůže článek ušetřit pár tisíc korun za zpackaný a dlouhotrvající soudní spor, bude to uspokojivý výsledek této doktorské práce.
Zde je slíbený výsledek autorovy anabáze na trhu s auty 🤘
Technické podrobnosti:
Ford Focus, 2.0 TDCi, 110 kW, varianta ST. Láska na první pohled ♥️
přední pohled:
boční pohled:
Motor:
Interier: